Začnem ilustračným príkladom zo života:
Potrebujem kúpiť lieky, smerujúc náhodným smerom vidím liekáreň. Zvonku pekná, priťahuje pozornosť novotou, dverá na fotobunku, slušné. Vnútri som zažil mierny šok, malý priestor kde sa tlačilo asi tridsať ľudí, obsluhovalo sa v dvoch radoch. Samá kravatička, pekné šatičky... Fajn, tu stáť pol hodiny nebudem, rozhodol som sa, počkal než sa pomalá fotobunka prispôsobí mojím zajačím úmyslom.
Postupujem ďalej po náhodných smeroch, kúsok opodiaľ vidím inú liekáreň. Vsúpim dnu, cez drevené dvere, opäť mierny šok. Veľká staršia miestnosť, ako zákazník som tam sám. Dve tety nudiace sa sa okamžite pýtajú čo potrebujem. Ak obchod nemá dvere na fotobunku, ľudia do neho nejdú aj keď ide o lekáreň, kde vlastne je v každej ten istý sortiment tovaru (však lieky, že).
Hypermarkety sú kapitola sama pre seba. Na človeka prechádzajúceho cez tieto strediská "výhodných" nákupov vplývajú rôznymi farbami, nápismi a výhodnými cenami. Každého nového v obchode to určite zmätie. V hlave sa mu prestrieda toľko informácií, že nevie čo skôr. Ledva nakúpi to čo má a zopár vecí navyše ktoré mu vnúti hypermarket nenápadným vtieravým sponzorom.
Zlé jazyky hovorili aj o takých rodinách, kde kvôli "výhodnému" nákupu zoberú kvantá vecí, ktoré ani nepotrebujú. Ak by prepočítali tie peniaze v drvivých prípadoch by zistili, že ich predajca riadne nachytal. Povedzme si úprimne, reklama na nás vplýva, či už chceme alebo nie, podvedome vždy a to je presne jej zámer.
Ako príklad toho, čo robí s luďmi reklama poslúži český dokumentárny film Český Sen od študentov ktorý si vytvorili imaginárny supermarket na lúke :)
O iných oveľa horších nekalých praktikách súvisiacich s nekvalitným alebo pozáručným tovarom radšej nebudem hovoriť...
Pozlátko je všade kde sa točia peniaze. Bohužial pri tomto ako to tu funguje, neprichádzame len o peniaze ak sa necháme zlákať, ale aj o našu slobodnú vôlu a vlastnú výnimočnosť. Peniaze sa totiž točia takmer všade a nie všetko pekné je aj dobré...
Obchody, alebo ako ľudia utekajú za pozlátkom (frflanie)
29.03.2007 15:02:21
Lákajú nás pestrofarebnými pútačmi, slovami ako zľava, akcia, výhodné, 2v1 a podobne. Necháme sa ovplyvniť?
Komentáre
súhlasim..
co tu pisete vy dvaja
ma dojalo v drogerii, ze idem kupit oolvejsky. nebudem sa hanbit, ved to taka bezna potreba ako vreckovky. reku idem pozriet, aka je ponuka a ceny... su tam dve balenia: jedno male, druhe tzv. double a tam obrazok s korunkami, aky vyhodny nakup urobim, ak si kupim vacsie balenie. pozeram ceny, a fakt: male balenie stoji dajmetomu 49, velke iba 85. ked si to clovek prerata, zajasa, ako usetri. ujjjj.
len ked si pozriem na mnozstvo, tak v malom baleni je po 10 kusov, vo velkom len 18.
ci pardon